Brainstorm traject

de kracht van creatief denken

Als u vastloopt op een specifiek probleem, vraagstuk of uitdaging, en de situatie vraagt om buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar kansen en oplossingen, denk dan eens aan een brainstormsessie!
 Een brainstormsessie is niet zomaar in het wilde weg ideeën roepen, maar het is een gestructureerd proces om ideeën te genereren. Het forceert ons om voorbij onze (onbewust) vaste overtuigingen te denken, waardoor we in enkele uren allerlei nieuwe mogelijkheden gaan zien.

In een of meerdere brainstormsessie gaan we dmv brainstormtechnieken aan de slag met uw vraagstuk. Via het vrije denken naar het concrete denken om te eindigen met een praktisch stappenplan om het vraagstuk te lijf te gaan.

Brainstorm traject

Een brainstorm traject bestaat altijd uit 1 of meerder brainstormsessie afhankelijk van het vraagstuk. Een sessie duurt ongeveer 2,5 uur. Bij een ideale brainstormsessie zijn minstens 5 medewerkers aanwezig die betrokken zijn bij het vraagstuk. Kennis over creatief denken of brainstormen niet nodig, ik neem het team stap voor stap mee in het proces. Eerst bedenken we met behulp van verschillende brainstormtechnieken zonder oordeel zoveel mogelijk ideeën (divergeren/vrije denken), daarna gaan we kritisch strepen en selecteren we de best uitvoerbare ideeën (convergeren/concreet denken). Uiteindelijk zetten we de beste ideeën om in een praktisch stappenplan zodat u direct concreet met uw organisatie aan de slag kunt.

Ik kom graag vrijblijvend bij u langs om samen te bekijken of een brainstormsessie het juiste middel is voor het vraagstuk. Als dat zo is maak ik een plan van aanpak met daarin de te nemen stappen, in de vorm van een offerte.

Training: Broodje Brainstorm

Onder het genot van heerlijke broodjes ontdek je de kracht van creatief denken en brainstormen. Samen met je team laat ik verschillende brainstorm technieken los op (luchtige) vraagstukken die spelen in jouw onderneming. Na deze lunch, een sessie van maximaal 1,5 uur, ziet iedereen een wereld vol mogelijkheden!
Kosten 200,- ex btw. (tot 6 personen, bij meer personen 20,- per persoon extra)
Liever een workshop in een andere vorm? Ik denk graag met u mee!

Standaard vindt de training plaatst op uw eigen bedrijf. Ik zorg voor al het materiaal, zoals een flipover, post-its enz. Een externe locatie is ook altijd mogelijk.

Onderwijs

In het onderwijs neemt creatief denken en proces gericht werken een steeds grotere plaats in. De handvaardigheid les bestaat allang niet meer alleen uit het namaken van een voorbeeldje. Kinderen leren experimenteren, hun fantasie gebruiken, eigen projecten ontwikkelen enz.
Samen met het leerkrachten team ga ik aan de slag om creatief denken en proces gericht werken onder de aandacht te brengen. We gaan actief aan het werk om daadwerkelijk creatieve handvaardigheid lessen voor de kinderen te ontwikkelen. (onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen)
In het onderwijs werk ik samen met Cultuurkwadraat: www.cultuurkwadraat.nl


Waarom brainstormen?

Als u vastloopt op een specifiek probleem, vraagstuk of uitdaging, en de situatie vraagt om buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar kansen en oplossingen.

Wat is brainstormen?

Brainstormen is een gestructureerd proces om ideeën te genereren. Het forceert ons om voorbij onze (onbewust) vaste overtuigingen te denken, waardoor we in enkele uren allerlei nieuwe mogelijkheden voor de overbekende problemen zien, terwijl we dachten dat ze onoplosbaar waren.

Hoe werkt een brainstormsessie?

Eerst bedenken we met behulp van verschillende brainstormtechnieken zonder oordeel zoveel mogelijk ideeën (divergeren/vrije denken), daarna gaan we kritisch strepen en selecteren we de best uitvoerbare ideeën (convergeren/concreet denken). Uiteindelijk zetten we de beste ideeën om in een praktisch stappenplan zodat u direct concreet met uw organisatie aan de slag kunt. Doordat het brainstormteam bestaat uit mensen uit uw eigen organisatie is er meteen draagvlak.

Wanneer zet je een brainstormsessie in:

Als u vastloopt op een specifiek probleem, vraagstuk of uitdaging, en de situatie vraag om buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar kansen en oplossingen.

  • Het ontwikkelen van een nieuw concept
  • Producten/het bedrijf op een bijzondere manier in de markt zetten
  • Een vraagstuk wat elke vergadering langs komt, en wat maar niet naar tevredenheid opgelost wordt.
Kennis + Creativiteit

Om te komen tot oplossingen of nieuwe inzichten zijn 2 dingen nodig: Kennis + creativiteit. De kennis zit altijd bij de opdrachtgever: hij kent zijn product, zijn bedrijf, klanten, de techniek, de markt de mogelijkheden/onmogelijkheden . Door deze kennis in een brainstormsessie te koppelen aan creativiteit ontstaat er: Energie; Nieuwe inzichten; Andere invalshoeken; Oplossingen